Propozycje zajęć i zabaw w gr. III od 29.03.2021r do 02.04.2021 r.

„Święta Wielkanocne”

Propozycje zadań do realizacji w GR III od 29. 03.2021r. do 02.04.2021r.

29.03.2021r. Poniedziałek.

• Wielkanocne zwyczaje” – rozmowa rodzica z dzieckiem na podstawie wiersza Wielkanocne zajączki M. Lewickiej oraz rekwizytów. Wyróżnianie elementów charakterystycznych dla Świąt Wielkanocnych.

Pytał raz zająca zając,
Kręcąc noskiem i wzdychając:
„Powiedz, drogi przyjacielu,
Wszak na rzeczach znasz się wielu,
Co dać dzieciom na Wielkanoc:
Czy marchewkę, świeże siano,
Pęk sałaty lub kapustę?
Martwię się już tak od szóstej!”.
A przyjaciel tak mu powie:
„Po co tracić czas i zdrowie!
Schrup marchewkę lepiej sam,
Bo ja inny pomysł mam.
Zajączkowa niespodzianka
Wielkanocna to pisanka!
Sposób prosty, mówię z góry:
Trzeba jajko wziąć od kury
I na twardo ugotować.
Gdy ostygnie, pomalować,
W kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.
Ej, ucieszą się dzieciaczki!
Napisz jeszcze swe życzenia –
Wielkanocne pozdrowienia.
Wszystko już kolego wiesz,
Więc do pracy teraz spiesz”.
Pomknął ucieszony zając
Ważne słowa powtarzając.
A w świąteczny ciepły ranek
Wszystkie dzieci roześmiane
Otrzymały niespodzianki:
Dyngus, bazie i pisanki.
Wraz z żółtymi żonkilami
Mała kartka z życzeniami:
Niechaj dziś do wszystkich dzieci
Wielkanocne słonko świeci.
Dla starszaka i dla brzdąca
Pozdrowienia od ZAJĄCA.

Dziecko odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu: Jaki kłopot miał zajączek?; Jaką rade dał mu kolega?; Jak robi się pisanki?; Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?. Następnie rodzic pyta dziecko o skojarzenia ze Świętami Wielkanocnymi (np. zajączek, kurczaczek, pisanka, Lany Poniedziałek, palma, koszyczek itp.). Rodzic może podawać skojarzenia fałszywe, wtedy dziecko dopasowuje odpowiednio skojarzenie (np. choinka, bałwan itp.).

• Zabawa ruchowa „Wielkanocne zwierzątka” – rodzic pokazuje obrazki ze zwierzątkami: zając, kurczaczek, owieczka, a dzieci naśladują sposób poruszania się danego zwierzątka – https://panimonia.pl/2019/03/13/wielkanocna-gigapaka-przedszkolaka/#jp-carousel-5261
• „Kurczątko” – zabawa plastyczna. Dziecko wykonuje kurczątko z wykorzystaniem kół.
Inspirację do wykonania pracy plastycznej znajdziecie tutaj:
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fekodziecko.com%2Fkurczatko-kartka-wielkanocna&psig=AOvVaw2ZOV_gpmBclaGkAxeOHmGf&ust=1585585306538000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwig6PbYi8DoAhWZSJoKHWlgAl8Qr4kDegUIARDsAQ

Wtorek 30.03.2021r.
„Pani nutka – rytm”. https://www.youtube.com/watch?v=LKyZtocE9u0
– Zapoznanie z wartościami dźwięków.
– Wykonanie bębenka wg instrukcji Pani Nutki
(pomoce: plastikowy kubek, papier śniadaniowy, gumka recepturka, patyczek do szaszłyków, koralik/guzik)
– Wystukiwanie rytmu znanej piosenki.
Doświadczenie „Jak to się dzieje, że instrument gra?”
Rodzic tłumaczy, że każdy instrument ma część, która jest źródłem dźwięku. Przykładowo bębenek ma błonę (membranę), która drga przy uderzeniach pałeczką. Tych drgań nie jesteśmy w stanie dostrzec, ale gdy wsypiemy na błonę bębenka trochę suchej kaszy (Rodzic wysypuje kaszę), zobaczymy, że kasza drga.
„Wielkanocne zwierzątka” – rozwiązywanie zagadek

Zagadka o baranie
Na jego widok,
drżysz zuchu.
Ma mocne nogi
i chodzi w kożuchu.
Zagadka o pisankach
Co to jest:
kolorowe, malowane,
i kraszone i pisane,
na Wielkanoc darowane.
Zagadka o baranie
Ten prawdziwy na śniadanie
wychodzi na łąkę.
Ten cukrowy raz do roku
ozdabia święconkę.
Zagadka o pisance
Choć zniosła ją bura kurka,
wygląda tak, jak laurka.
Tkwi w wielkanocnym koszyku,
święconce dodając szyku.
Zagadka o mazurku
Ciasto mistrza Fryderyka,
smakuje niczym muzyka
i w wielkanocnym okresie
jest źródłem wielu uniesień.
Zagadka o baranku
Ma skręcone rogi,
złotem malowane,
stoi z chorągiewką,
wśród barwnych pisanek.
Zagadka o baranku
Stoliczku nakryj się!
Woła mała Hanka.
I wśród ślicznych
pisanek ustawia … .
Zagadka o pisankach
Białe, żółte, malowane,
i kraszone, i pisane,
– na Wielkanoc darowane.
Zagadka o wydmuszce
Wiesz jak się nazywa skorupka od jajek,
gdy na Wielkanoc świetnie się nadają?

Środa 31.03.2021
Bajeczka wielkanocna” A. Galica – słuchanie bajki
Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków .– Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać? A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk! i przygrzewało mocno. – Stuk-stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardkę. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem Podskakuje na łące. Wielkanocne Kotki, Robiąc miny słodkie, Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach, Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.
Po wysłuchaniu bajeczki porozmawiajmy z dziećmi nt. jej treści np. Kogo i dlaczego budziło słoneczko?
Wielkanocne porządki- zabawy matematyczne przeliczanie do 10 i na miarę możliwości dzieci możemy wykorzystać kredki układanie w zbiory porównywanie zbiorów , określanie gdzie jest więcej .

Czwartek 01.04.2021r.
• „Wielkanoc” – dziecko słucha wiersza czytanego przez rodzica, następnie układa obrazki w historyjce obrazkowej w odpowiedniej kolejności. Obrazki do pobrania tutaj – https://przedszkolankowo.pl/2017/04/07/wielkanoc-wiersz-plansze/

Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,
Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!
Zabawy wyrazami-rodzic podaje wyraz dziecko wyodrębnia głoskę w nagłosie, liczenie wyrazów w zdaniu, dzielenie na sylaby.

02.04.2021r Piątek

Eksperymenty

Sprawdzamy jak za pomocą butelki oddzielić żółtko od białka-(butelka odkręcona wciągnie żółtko)
Jajko w occie- eksperyment.
Pomoce: szklanka, ocet, świeże jajko.
Dzieci wkładają do szklanki świeże jajko i zalewają je octem. Odstawiają do następnego dnia. obserwują wypowiadają się nt. zmian, wyciągają wnioski, szukają odpowiedzi.
Rysowanie szlaczków litero podobnych. np.https://www.google.com/search?q=szlaczki+literopodobne&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=xg4b1RBJqCpkuM%252CGYM8dIwIYp3KYM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kT_23919Pze65QxmSmEho4x-XYtRw&sa=X&ved=2ahUKEwiuwZSmk87vAhU8AhAIHaefAe4Q9QF6BAgLEAE#imgrc=xg4b1RBJqCpkuM