Propozycje zadań do realizacji w GR IV od 29. 03.2021r. do 02.04.2021r.
29.03-poniedziałek
Wysłuchanie opowiadania Zupa nic Joanny Chmielewskiej
-Cześć. Ale u was ładnie pachnie-powiedziała Gabi, gdy tylko Zuzia otworzyła jej drzwi.
-Anka wraca z wycieczki i będzie zupa nic-wyjaśniła Zuzka.
-Twoja siostra nie lubi zup?- spytała Gabrysia, kiedy już siedziały na poduchach w pokoju i chrupały orzeszki.
-Lubi.
-To dlaczego nie będzie zupy?
-Jak to nie będzie?- zdziwiła się Zuzka.- Przecież mama właśnie gotuje.
-Ale mówiłaś, że będzie zupa nic, czyli nie będzie zupy.
-Będzie. Mama gotuje zupę nic. Dlatego tak pachnie wanilią.
Gabrysia nie wiedziała, czy Zuzka mówi prawdę, czy tylko żartuje. Nigdy nie słyszała o zupie nic. Zupa z wanilią? Waniliowe mogą być lody, ciasto, deser, ale zupa?
-Nigdy nie jadłaś zupy nic?- spytała zaskoczona Zuzia.
-Nie. Naprawdę jest taka zupa?
-No pewnie wszyscy ją lubimy: ja. mama, Anka, a najbardziej tata.
-Kiedy tata pracował za granicą, mówił. że najbardziej tęsknił za rodziną i za zupą nic. Jak przyjechał na Wielkanoc, to mama zrobiła bigos, sałatkę, jajka w majonezie, sernik i specjalnie dla taty zupę nic. Tacie tak smakowała ta zupa, że ciągle sobie dolewał. Teraz zawsze jak ktoś wraca z wyjazdu do domu to na powitanie jest zupa nic, no i oczywiście na Wielkanoc. To taka nasz rodzinna tradycja.
-A nasza rodzinna tradycja wielkanocna to żurek z jajkiem i białą kiełbasą.
-Gabi uśmiechnęła się i przełknęła ślinę.
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci wymieniają bohaterów i opowiadają kolejne zdarzenia.
-Co było tradycją w domu Zuzi?
-Czym waszym zdaniem jest tradycja?
-Jakie tradycje są w waszym domu?
-Jakie znacie tradycje związane z Wielkanocą?
Praca z KP3.48-49 str.-wypowiedzi nt. ilustracji, odszukiwanie elementów i kolorowanie wg. kodu.
30.03-wtorek
Kolorowa tradycja- zabawa plastyczna. Szablon jajka z kartonu dowolnej wielkości, dzieci posypują ryżem. Szablon najpierw smarujemy klejem typu wikol, potem malujemy wzory farbą wodną lub plakatową. Pomoce: szablon z kartonu w kształcie jajka, ryż, klej- wikol, farby, pędzel.
Praca z KP3, str. 50- czytanie wyrazów, wycinanie, budowanie wypowiedzi nt. tradycji wielkanocnych regionalnych i ogólnopolskich. Pomoce: nożyczki, klej.
31.03- środa
Figury- rozwiązywanie zagadek. Dzieci słuchają zagadek, ale nie podają odpowiedzi, tylko wyszukują przedmiotów o takim kształcie a potem układają kształt figury z patyczków lub sznurka.
Cztery kąty proste Ma je auto, rower, motor, By zbudować tę figurę
i jeszcze do tego hulajnoga ma je też weź patyczki trzy
cztery równe boki jaka będzie to figura Połącz je końcami z sobą
co to jest, kolego? na pewno już wiesz. i jej nazwę powiedz w mig.
kwadrat koło trójkąt
Praca z KP3 str. 51- rysowanie po śladzie i w odbiciu lustrzanym, czytane, wskazywanie elementów związanych z Wielkanocą. Pomoce: kredki.
Praca z Lstr.57- mierzenie umowną miarką, porównywanie wysokości, kreślenie cyfr. Pomoce: ołówki.
01.04- czwartek
Wielkanocne dekoracje- zabawy plastyczne.
Pomoce: zielona kartkaA4, kolorowy papier, nożyczki, ołowek, klej. Zieloną kartkę składamy krótszymi bokami do siebie, zostawiając margines 4-5 cm. Krótszy bok nacinamy w formie trawki i zawijamy każdy pasek na ołówku. Na kartce rysujemy owale w kształcie jajka- wycinamy, ozdabiamy we wzorki, przyklejamy na dłuższej ściance pod trawką.
Praca z CZiP str.58- analiza i synteza głoskowa wyrazów, wypełnianie diagramu, kreślenie liter. Pomoce: ołówki.
Sianie rzeżuchy na wacie w celu obserwacji.
02.04- piątek
Jajko w occie- eksperyment.
Pomoce: szklanka, ocet, świeże jajko.
Dzieci wkładają do szklanki świeże jajko i zalewają je octem. Odstawiają do następnego dnia. obserwują wypowiadają się nt. zmian, wyciągają wnioski, szukają odpowiedzi.
Praca z KP3 str.52- odczytywanie rytmów, czytanie wyrazów, wycinanie. Pomoce: ołowki, klej, nożyczki.
Pisanka do koszyczka- zabawa matematyczna z wykorzystaniem L str.58- dodawanie, odejmowanie, grafomotoryka. Pokoloruj pisanki, wykonaj obliczenia a dowiesz się jakich kolorów użyć. Pomoce: kredki, patyczki.
Jajko mądrzejsze od kury- doświadczenie.
Pomoce: woda w naczyniu, jajko surowe i ugotowane.
1.Kręcimy na powierzchni stołu jajko surowe i ugotowane- sprawdzamy, które się szybciej kręci.
2.Wkładamy do wody jajko surowe i ugotowane- sprawdzamy ich zachowania, wyciągamy wnioski.
KP—karty 3
L- liczenie
CZiP- czytanie i pisanie