Proponowane zajęcia i zabawy dla dzieci z gr. I, 12.04-16.04.2021r.

TEMAT: DBAMY O PRZYRODĘ

Zabawy:

1.Zabawy z torebkami foliowymi. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy wręcza mu torebkę foliową. Dzieci wykonują usłyszane polecenia:

Dmuchnijcie na torebkę umieszczoną na dłoni.

Poszeleszczcie torebką, przysuwając ją do ucha.

Podrzućcie torebkę do góry i obserwujcie, jak spada.

Zgniećcie torebkę w małą kulkę i celujcie do kosza.

2. „Marmurki-figurki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci poruszają się do dowolnej muzyki. Na hasło „marmurki-figurki” zastygają bez ruchu lub w konkretnej zaproponowanej przez rodzica figurze (np. drzewo, ptak, kwiat)

3.„Wiosna w ogrodzie” – ćwiczenie z profilaktyki logopedycznej Patrycji Siewiera-Kozłowskiej.

W ogródku na grządkach, robimy porządki:
Ziemię spulchnimy
(Dziecko poruszają językiem jak łopatką w dolnej części jamy ustnej, za dolnymi zębami.)

Trawkę pograbimy, (Górnymi zębami niczym grabiami dzieci „przeczesują” delikatnie język –od czubka ku tyłowi.)

Wytyczymy grządki. (Czubkiem języka rysują grządki na podniebieniu: podłużne pasy od wałka dziąsłowego ku tylnej części podniebienia twardego.)

A teraz na grządkach, sypiemy nasionka:

Na pierwszej maciejka (Przesuwają język wzdłuż dolnych zębów, po wewnętrznej stronie.)

A na drugiej groszek, (Przesuwają język wzdłuż górnych zębów, po wewnętrznej stronie.)

Na trzeciej fasolka, (Dotykają czubkiem języka górnej wargi, przesuwając go od prawej do lewej strony.)

Na czwartej nasturcje (Przesuwają czubkiem języka po dolnej wardze.)

I gotowe–proszę

4. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Żabki” – dziecko zamienia się w żabkę, które skacze po ogródku przy dźwiękach muzyki, na sygnał (przerwa w muzyce) staje nieruchomo chowając się przed bocianem.

5. Link do kolorowanek zgodnych z tematem zajęć: https://www.momjunction.com/articles/earth-day-coloring-pages-for-toddlers_0087162/#gref

12.04.2021r. – poniedziałek

B.Forma „Dzieci dbają o środowisko” – wysłuchanie i analiza treści wiersza. Dyskusja z dzieckiem, dlaczego dbanie o środowisko jest tak ważne i jak my możemy dbać o naszą planetę.

Dzieci dbają o środowisko B. Forma

W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi,
dbają o rośliny,
podczas wycieczek do lasu
nie płoszą zwierzyny.

Często też dorosłym
dobry przykład dają –
w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.

13.02.2021r.- wtorek

„Segregujemy śmieci– zabawa dydaktyczna.  Grupowanie przedmiotów ze względu na ich przynależność. Rodzic omawia do czego służą pojemniki/ worki na odpady i dlaczego mają różne kolory (każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów). Wyjaśnia na konkretnych przykładach, do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy.

Pod ilustracjami koszów na śmieci, dzieci przyklejają odpowiednie sylwety odpadów, które można wydrukować lub wyciąć z gazetek reklamowych. Można wymienić się rolami – to rodzic musi uporządkować odpady, a dziecko sprawdza, czy wykonało zadanie prawidłowo.

14.04.2021r.- środa

Zabawa matematyczna „Kolorowe nakrętki”. Przez rozpoczęciem zabawy, należy przygotować kolorowe nakrętki (w trzech/czterech kolorach), a także wycięte z kolorowego papieru koła odpowiadające ich kolorom. Zadaniem dziecka jest uporządkowanie nakrętek, odkładając je na kolorowe koła o tych samych barwach. Następnie przeliczenie elementów i ustalenie (jeśli jest taka potrzeba, z pomocą rodzica), których nakrętek jest najwięcej/najmniej/tyle samo.

15.04.2021r.- czwartek

Praca plastyczna „Radosny kosz”. Wyklejenie kosza na śmieci ścinkami kolorowego papieru. Każde dziecko otrzymuje kontur kosza na śmieci i wypełnia wyklejając go kolorowymi ścinkami papieru. Gdy już cały będzie wyklejony, dzieci przykleją oczy i uśmiech. Po skończonym zadaniu – porządkowanie miejsca pracy.

16.04.2021r. – piątek

„Nasza planeta”- osłuchanie się z piosenką z serii Śpiewające Brzdące, wyjaśnienie pojęcia „ekologia”, wyklaskiwanie  i wytupywanie rytmu do refrenu piosenki, określanie nastroju piosenki, inscenizowanie ruchem treści piosenki wg pomysłu dziecka. W ramach urozmaicenia – dziecko może wystukiwać rytm na „domowym instrumencie” – np. odwróconej misce, dwie drewniane łyżki.

Tekst piosenki:

Nasza planeta wzywa nas
Na Ziemi misję zacząć czas
Wołamy głośno SOS
Pomoc potrzebna Ziemi jest
Trzeba nam zieleni
czystej atmosfery, segregacji śmieci, pomogą w tym dzieci. 

Ekologiczna misja trwa sadzimy drzewa, gdzie się da
Wołamy głośno SOS
Pomoc potrzebna Ziemi jest
Trzeba nam zieleni
czystej atmosfery, segregacji śmieci, pomogą w tym dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I