Proponowane zajęcia i zabawy dla dzieci w grupie II od 29.03 do 02.04.2021r

Propozycje zajęć i zabaw w grupie II od 29.03.2021-02.04.2021

Prosimy o wykorzystanie w podanych materiałach treści dotyczących tematu:                  „Wielkanocne tradycje”

Poniedziałek

Słuchanie wiersza H. Metry ,,Wielkanoc”

Wstało dzisiaj słonko

z twarzą uśmiechniętą,

Wielkanoc, Wielkanoc,

przyszło wielkie święto.

Fiołki zakwitają,

słychać świergot ptaków,

na świątecznym stole

wiele dziś przysmaków:

Jest też śmigus- dyngus

– znana oblewanka,

wszystkim jest wesoło

od samego ranka.

 

Rozmowa na temat wiersza.

– o  jakim święcie jest mowa w wierszu?

-dlaczego wszyscy się cieszyli?

-jakie przysmaki mogły znaleźć się na świątecznym stole?

-co to jest śmigus- dyngus?

 

Nakrywamy do świątecznego stołu (Planeta dzieci s.21)

-nakryj do świątecznego stołu- wykorzystaj nalepki

-co znalazło się na świątecznym stole?

-jakie znasz tradycje związane z Wielkanocą?

Wtorek

,,Wzorek na pisance”- nauka piosenki słowa i muzyka M. Z. Tomaszewska (internet)

A ja/ jaj, a ja/ jaj/

dziś kupiłam dziesięć jaj.//

Barwnikami pomaluję/

wszystkie kurze jaja.//

A jaj/ jaj,/ a ja/ jaj

dziś kupiłam dziesięć jaj.//

Potem/ wzorki /nary/suję/

na moich pisankach.//

Pisa/nki/ we wzor/ki/

pięknie wyglądają.//

Pisa//nki we wzor/ki stół

nasz ozdabiają.//(x2)

Rozmowa na temat treści piosenki, wyklaskiwanie rytmu. Oglądanie ilustracji przedstawiających pisanki.

Środa

,,Jajko” rozwiązanie zagadki wg M. Szeląg

Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku,

a na Wielkanoc w świątecznym stroiku.

Dobre na twardo, na miękko, smażone,

pisanką się staje, gdy jest ozdobione

Słuchanie utworu J. Brzechwy ,,Jajko” i rozmowa nt zachowania i przygód jajka.

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.

Kura wyłazi ze skóry,

Prosi, błaga, namawia:,, Bądź głupsze!”

Lecz co można poradzić, kiedy ktoś się uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,

A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:

,,Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.

A ono właśnie się trzęsie

I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,

Że jajka łatwo się tłuką,

A ono powiada, że to bajka,

Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: ,,Chodź, to cię wysiedzę”.

A ono ucieka za miedzę,

Kładzie się na grządkę pustą

I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: ,,Nie chodź na ulicę,

Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.

A jajko na to najbezczelniej:

,,Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi:

,,Ostrożnie! To gorąca woda!”

A jajko na to:

,,Zimna woda! Szkoda!”

Wskoczyło do ukropu

 z miną bardzo hardą

I ugotowało się na twardo.

,,Co znajduje się pod skorupką?”-zabawa badawcza. Obserwowanie świeżego jajka kurzego i jajka ugotowanego na twardo.

Czwartek

 Słuchanie wiersza ,,Śniadanie zajączka” A. Galicy. Odpowiedzi dzieci na pytania

Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.

Kotek pije mleko, kości je Azorek.                      

Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?                                                                                              Baś, baś baranku, chodź na śniadanko                                                                                                     Mam tu dla ciebie trawę i sianko.                                                                                                                Baś, baś baranku, pachnące sianko                                                                                                              Nie mów meee, nie mów beee                                                                                                                     Tylko jedz.                                                                                                                               .

Rozmowa na temat utworu. Odpowiedzi na pytania

Co je królik​, myszka, kotek, piesek, baranek?

Ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: miau, hau, mee, bee.

Praca plastyczna(Planeta dzieci s.13)

-wypchnij wszystkie elementy, a następnie sklej je tak, aby powstał baranek.

-jeśli chcesz, wyklej tułów baranka włóczką lub watą

-gotowego baranka włóż do pojemniczka z owsem.

 

Piątek

 Wielkanocne zagadki- rozwiązywanie zagadek słownych M. Szeląg

Baranek

Położyły obok rzeżuchy

w wielkanocnym koszyku maluchy.

Dołożyły pięć pisanek:

,,Niech się cieszy, nasz…..!”

Koszyczek wielkanocnym

W nim baranek i pisanki,

wielkanocne niespodzianki.

W nim też kurczak się ukrywa,

jak ten koszyk się nazywa?

Baba wielkanocna

Słodkim lukrem jest polana,

na Wielkanoc jest podana.

Pisanki

Na Wielkanoc jajka zdobię,

różne szlaczki na nich robię.

Dodam także naklejanki

i tak z jajek są…..

Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia twórcze -Planeta dzieci strona 22.

Narysuj baranka po śladzie- zacznij od strzałek.

Pod barankiem przyklej trawę z zielonej włóczki lub bibuły.

Narysuj pisanki po śladzie.

Ozdób jajka tak, aby każde było inne.